Temat pracy zdalnej towarzyszył niektórym spośród nas do ubiegłego roku. Od 10 miesięcy zaś, jest blisko znany szerszemu gronu osób. Poza łatwymi do zauważenia atutami ma również wady spośród, których wyjątkową uciążliwą jest jej wpływ na poziom motywacji pracownika. W oderwaniu od bardziej naturalnych form kontaktu zaczyna ona pikować a od sprawności działań managerskich zależy czy znów poderwie się do swobodnego szybowania, czy rozbije się w błocie marazmu i zniechęcenia.

Przygotowaliśmy dla Was zbiór 5 zwięzłych porad, które ułatwią pracę nad motywacją zespołu, podczas przedłużającej się pracy zdalnej. Zapraszamy!

Komunikacja

Jak jest ważna, mieliśmy okazję przekonać się niejednokrotnie, w ostatnim czasie nabiera jednak coraz większego znaczenia. Podczas długich okresów pracy stacjonarnej mieliśmy komfort komunikacji bezpośredniej, która potrafi wybaczać wiele błędów i potknięć. Komunikacja zdalna jest jednak bez litości. Przejrzysta informacja zwrotna, jasne komunikaty oraz regularna aktualizacja kluczowych tematów, powinny być wpisany w stały rytm Waszej pracy.

Narzędzia pracy

Wydają się oczywiste więc często uciekają wśród innych „pilniejszych” tematów. Jeśli pracownik korzysta z firmowego sprzętu – upewnijcie się, że jego stan pozwala na swobodne użytkowanie. Jeśli pracuje na sprzęcie prywatnym – zadbajcie o ewentualne, zdalne wsparcie fachowca. Nic nie szarga nerwów mocniej niż bezowocna walka z powracającym błędem systemu.

Wsparcie przełożonego/przełożonej

Wsparcie i stały kontakt z decyzyjnym managerem jest o tyle ważny, że straciliśmy możliwość komunikacji bezpośredniej. Te sprawy, które uprzednio były załatwiane krótkim spacerem do pobliskiego biurka lub odchyleniem głowy i prostym pytaniem, teraz są na wyciągnięcie myszki i stukot palców w klawiaturę. Ważne jednak by uderzeniom w klawisze nie towarzyszyło jedynie puste echo.

Śledzenie postępów pracy

Ważne nie tylko dla managera ale dla pracownika, który ma możliwość uzupełniania wiedzy o informacje, do których miał dostęp pracując z biura. Wspólny dysk, na którym możliwe jest zapisywanie i śledzenie zapisów innych użytkowników, stanowi udaną protezę codziennej komunikacji.

Szkolenia

Jeśli Twoi pracownicy mieli dostęp do szkoleń w wersji stacjonarnej, nie powinieneś/ nie powinnaś pozbawiać ich go gdy pracują zdalnie. Komunikatory internetowe świetnie sprawdzają się jako narzędzia pośredniczące między szkoleniowcem a grupą, zaś mailing uzupełnia potrzebę wymiany koniecznych materiałów.

Kilka słów na koniec

Pamiętajcie, że powyższa lista powinna być i w rzeczywistości jest o wiele dłuższa, w głównym stopniu będąc uzależnioną od struktury Waszej organizacji. Kluczowe jest aktualizowanie jej i uzupełnianie o konieczne, z Waszego punktu widzenia, elementy. Bez stałego nadzoru, czujnego oka i ucha motywacja Waszego zespołu jest jak system operacyjny bez ochrony antywirusowej: może wprawdzie funkcjonować lecz w stałym zagrożeniu dla własnej efektywności.

Radosław Wnukowski

databroker S.A.