Czy to jest praca dla mnie? Zastanawiają się każdego dnia pewnie miliony ludzi na całym świecie wertując kolejne oferty. Wiele z nich znika wśród zamkniętych zakładek przeglądarki i nigdy nie ujawnia kandydatowi swojego potencjału. O czym powinniśmy więc pamiętać pisząc ogłoszenie i jak uniknąć przedwczesnej rezygnacji ze strony kandydata/ki?
Przede wszystkim pamiętajmy dla kogo ogłoszenie jest dedykowane. Różne źródła (gazety papierowe, portale ogłoszeniowe, portale społecznościowe etc.) mają różnorodnego odbiorcę. Inaczej powinniśmy się komunikować z osobą, która szuka pracy na specjalistycznym portalu branżowym, inaczej zaś ze studentem, z którym kontaktujemy się za pośrednictwem komunikatora internetowego. Ogłoszenie powinno wprawdzie spełniać pewien bazowy standard zawierając informacje o wynagrodzeniu, lokalizacji miejsca pracy, godzinach/dniach pracy, wymaganiach i ofercie skierowanej do kandydata. Poza nimi jednak należy wypełnić je treścią dostosowaną do konkretnego odbiorcy. Jednocześnie ważne jest żebyśmy, tworząc ogłoszenia, nie ulegali szkodliwym uogólnieniom, które mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność naszej rekrutacji. Pamiętajmy, że osoba młoda nie zawsze poszukuje pracy elastycznej a doświadczony pracownik nie zawsze poczuje się zachęcony stabilnymi godzinami pracy. Z naszego doświadczenia wynika, że kierując oferty do np. studentów, warto opisać oferowane przez firmę szkolenia, opowiedzieć w ogłoszeniu o zespole i podkreślić możliwości rozwoju. Nie ograniczając się jednak do samego stwierdzenia a pozwalając sobie na szerszy i wiarygodny opis możliwości rozwojowych.
Bardzo pozytywnie oddziałuje na kandydata ukryta pod postacią linku większa opowieść na temat firmy. Jeśli prowadzisz aktywnie facebook’a i/lub Twoja strona internetowa zawiera bardziej rozbudowane opisy niż te, które możesz zamieścić w ogłoszeniu, pochwal się tym. Często słyszę o kandydatach, którzy nie czytają ogłoszeń i, poza paroma głównymi informacjami, nie przyswajają treści, równie często jednak spotykam się z osobami, które aktywnie dopytują podczas rozmów rekrutacyjnych o przeczytane na witrynie internetowej informacje.
Od tego w jaki sposób zbudujesz ogłoszenie i zakomunikujesz swoją ofertę kandydatom zależy bardzo wiele na dalszych etapach procesu. Czy podczas rozmowy będziecie stale utykać na tych samych pytaniach, czy na twarzy rozmówcy pojawi się zdziwienie kiedy będziesz opowiadać o warunkach? O tym możesz w dużej mierze zdecydować już na etapie tworzenia treści rekrutacyjnych, wyraźnie komunikując najważniejsze elementy oferty. Dla dopełnienia przejrzystości procesu, możesz do dobrych praktyk rekrutacyjnych włączyć odbywanie rozmów z kandydatami przy zaopatrzeniu się zarówno w CV jak w druk ogłoszenia. Kandydaci doceniają transparentność i otwartość na dyskusję a znacznie łatwiej o nią kiedy masz pod ręką fizyczny zapis głównego przedmiotu Waszego spotkania.
Do kogo zaś dedykować ogłoszenia? I to w zasadzie są słowa kierowane zarówno do kandydatów jak rekruterów ponieważ praca w Call Center może być dedykowana bez ograniczeń wiekowych czy związanych z wykształceniem lub profilem doświadczenia. Call Center ze swojej natury jest miejscem niezwykle demokratycznym, w którym liczy się przede wszystkim komunikatywność, odwaga, elastyczny umysł i szeroko pojęta sprawność retoryczna. Wymienione cechy nie mają płci, wieku ani dyplomu tej czy innej uczelni, stanowią potencjał, który jedni już w sobie wykształcili, inni zaś mogą to uczynić podejmując wyzwanie pracy w telefonicznej obsłudze klienta.
Radosław Wnukowski
databroker S.A.