Telemarketing to dynamicznie rozwijający się kanał w zakresie obsługi Klienta oraz wsparcia procesów sprzedaży.  Wydawałoby się, że praca w tej branży jest łatwo dostępna, ponieważ  procesy rekrutacji trwają w różnych okresach kalendarzowych, niemal permanentnie, a w ogłoszeniach widać wyraźnie, że nie liczy się wiek, wykształcenie ani nawet doświadczenie. Co w takim razie brane jest pod uwagę?

Czy telemarketing to praca dla każdego? Oczywiście, że nie! Jednak każdy, a zwłaszcza młody człowiek, szukający dla siebie miejsca na rynku pracy, powinien testować swoje możliwości w telefonicznym kontakcie z klientem. Telemarketing nauczy Cię: asertywności, komunikatywności i zbuduje Twoją pewność siebie. Chcesz wiedzieć na co Cię stać i nad czym musisz popracować? Praca ‚na słuchawce’ da Ci precyzyjną odpowiedź.

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy w dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli takiej nie było – w sferze społecznej – dobrze czułeś/aś się w kontakcie z ‘Klientem’?  Klient jest tutaj osobą, z którą wymieniasz się informacjami, w nastawieniu na osiągnięcie konkretnego celu, z osobą z która nie masz nawiązanej bliskiej relacji. Możesz nie mieć pojęcia jak sprzedaje się przez telefon, ale również pełniąc rolę hostessy, kelnera/ki, albo wolontariusza WOŚPu, prawdopodobnie masz wiedzę, jak czułaś/eś się w kontakcie z obcym człowiekiem. Contact Center to miejsce dla osób otwartych, ekstrawertycznych, komunikatywnych i nie stroniących od rozmów. Telemarketer nie tylko mówi, ale też w odpowiedni sposób słucha drugiej strony i zawsze, niezależnie od sytuacji, potrafi zachować profesjonalizm.  Jeśli peszy Cię drugi człowiek w przestrzeni zawodowej – Call Center  to zdecydowanie nie jest dobry pomysł.

Jeśli nadal sądzisz, że Call Center to miejsce dla Ciebie przekonaj się czego na pewno nie szuka pracodawca.

1. Doświadczenie w branży? Zapomnij o tym!
Wiele firm call centrowych, takich jak nasza, nie szuka osób z wieloletnim doświadczeniem na podobnym stanowisku. To fenomen na obecnym rynku pracy. W przeciwieństwie do stanowisk specjalistycznych, wymagających twardych szkoleń i wiedzy, w call center liczą się szczególnie predyspozycje psychiczne. Pozostałe elementy będą przekazane przez Szkoleniowców, którzy wewnętrznie (w strukturze firmy) zajmują się ubieraniem kandydatów w niezbędny pancerz Telemarketera. Naturalnie doświadczenie to istotna zaleta, bardzo często pomaga w szybkim usamodzielnieniu się w nowym miejscu pracy, ale należy także pamiętać, że niejednokrotnie ciężej jest zwalczyć istniejące już nawyki sprzedażowe niż posiąść i wykorzystywać nowe umiejętności czy techniki.

2. Ukończone studia na SGHu, najlepiej ekonomiczne.
Bzdura! Nie dyplomy i certyfikacje, ale nastawienie i umiejętności są ważne  w pracy Telemarketera. Owszem, zaplecze merytoryczne w postaci wyższego, kierunkowego wykształcenia to ogromny atut, ale nie jest to determinant w procesie poszukiwania pracy w marketingu bezpośrednim. To właśnie w tzw. Open Space’ie  okazuje się, że nie teoria, ale praktyka czyni mistrza 😉

3. Ukończone szkolenia, certyfikaty, dyplomy…
Solidne firmy telemarketingowe oferują nowym pracownikom profesjonalne szkolenia , które kompletnie przygotowują kandydata do pracy. Jak w wyżej opisanym punkcie – to pierwsze rozmowy z Klientem, a nawet symulacje z Trenerem, zweryfikują Twoje możliwości i predyspozycje. Dlatego nie martw się, jeśli Twoje CV nie pęka w szwach, Rekruter zwróci uwagę na coś zupełnie innego… 😉

4. Prezencja i dress code? Nie tym razem 🙂
Ponieważ nie widać nas zza słuchawki – nie narzucamy naszym pracownikom stroju. Tak jest nie tylko w naszej firmie, ale, jak sądzę, w większej liczbie outsourcingowych firm Call Center’owych. Ma być swobodnie, komfortowo, w zgodzie z indywidualnymi preferencjami pracownika,  ale oczywiście w granicach rozsądku. To spory atut, zwłaszcza dla młodych, dla których często garnitur stanowi wprost metafizyczny ciężar.

5. WIEK… ?

Usłyszałeś/aś kiedyś w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, że jesteś zbyt młody/a? A może odczułeś, że barierę stanowi Twój dojrzały wiek? W przypadku Call Center taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Poza predyspozycjami, które zostały opisane w poprzednich punktach, kluczową może być biegłość w poruszaniu się w środowisku komputerowym, ponieważ telemarketing to stacjonarna praca biurowa, przy komputerze. Spokojnie, raczej żaden pracodawca nie poprosi Telemarketera o napisanie programu przy okazji rozmowy z Klientem;),  wspomniana znajomość obsługi komputera to umiejętność odnotowania w systemie pewnych danych, naniesienia np. adresu mailowego, czy kliknięcia odpowiedniego statusu rozmowy mając na linii Klienta. Jeśli nie jest to dla Ciebie barierą – nie martw się metryką, która na pewno także jej nie stanowi.

Czego więc szuka pracodawca?

1. Optymizmu i pozytywnego nastawienia 🙂
To, w jaki sposób podchodzisz do pracodawcy w trakcie rozmowy, jakie wrażenie sprawiasz na rozmowie wstępnej, na pewno przełoży się na jakość wykonywania codziennych obowiązków, sposób prowadzenia rozmów w Klientem. Nie od dziś wiadomo, że pozytywne nastawienie przybliża Cię do sukcesu. Jak mawia klasyk – bądź dobrej myśli, bo po co być złej?


2. Wysokiej kultury (osobistej i słowa).
Nawet jeśli atmosfera rozmowy jest bardzo swobodna nie zapominaj, że w Call Center zagrzeją miejsce osoby tylko z nienaganną polszczyzną, znające etykietę biznesową. Rozmówca za bardzo skraca dystans w rozmowie rekrutacyjnej? Być może właśnie przechodzisz test, postaraj się zdać!


3. Umiejętności szybkiego reagowania w rozmowie.
Nie jest tajemnicą, że w Call Center korzysta się z gotowych skryptów rozmów. Niestety, wszystkich, którzy sądzą, że trzymany w dłoni materiał pomocniczy, w pełni wystarczy do prowadzenia rozmów z Klientem – muszę srodze rozczarować. Nie powstał bowiem taki scenariusz rozmowy, który  zabezpieczyłby Konsultanta przed każdą ewentualnością. Wszyscy jesteśmy różni, Klienci także, zawsze istnieje ryzyko, że rozmówca nas czymś zaskoczy. To właśnie dlatego otrzymujecie „niestandardowe pytania i zadania” w czasie rozmów rekrutacyjnych, w trakcie których weryfikowane są Wasze reakcje. Nie pozwólcie zbić się z pantałyku i prezentujcie spokój, opanowanie i optymizm.

4. Chęci nauki i rozwoju.
Call Center to miejsce, w którym niezwykle często stosuje się awans wewnętrzny. Pracodawca już w trakcie wstępnej rozmowy próbuje oszacować jakie są Twoje motywy – czy chcesz uczyć się nowych rzeczy i poszerzać swoje kompetencje? Czy cenisz sobie jasno określony zakres odpowiedzialności i lubisz samodzielnie podejmować decyzje? Jeśli jesteś ambitny i nastawiony na rozwój – pochwal się tym nawet na wstępie współpracy. Nie bój się nowych zadań, bo dzięki nim udowodnisz szefowi, że możesz być czarnym koniem wyścigu, na którego można postawić wiele, a nawet zagrać vabank!


5. Poczucia humoru.
Możemy pracować w drętwej atmosferze, ale po co? 🙂

Mam nadzieję, że ten tekst choć trochę ułatwi procesy rekrutacyjne, w których chcecie wziąć udział. Uchylam rąbek tajemnicy i pokazuję perspektywę pracodawcy wierząc, że dzięki temu uda się Wam zachować autentyczność i pozytywne nastawienie, które przyspieszy szczęśliwy, zawodowy start. Powodzenia!

Anna Janas